Perancangan::Gagal


Minda masih sedar, tapi buat-buat tak sedar, usia sudah menginjak ke tahun yang ke 22 hidup ini diteruskan di atas muka bumi. Terima kasih kerana mendoakan kebaikan untuk saudara seIslammu yang lain. Semoga doa yang dipanjatkan, diterima dan dikabulkan untuk mereka yang mendoakan, dan orang yang didoakan.

Teringat lagi sewaktu kita bersama berkumpul di sebuah rumah, dimulakan dengan taaruf ringkas, sedikit pengisian perut, dan selepasnya semua yang ada dikehendaki menjawab soalan yang diutarakan oleh sahabat lain secara jujur meskipun soalan tersebut ialah soalan yang sensitif. Dengan syarat, perbualan hanya di situ sahaja, tidak perlu untuk dibuka cerita tersebut di luar rumah. Untuk kita saling mengenali sahabat kita dari sisi yang lain.


Dan seperti biasa, junior pastinya akan menanyakan kepada senior soalan famous yang entah kita sendiri teragak-agak utuk memberi jawapan yang pasti. Ditelan mati bapa, diluah mati emak. Tersepit antara 2 jawapan yang dihasilkan dari satu persoalan. Memberi jawapan bagai memberi kata putus untuk sesuatu. Lagi-lagi kalau ianya bersangkut paut dengan kehidupan serta perancangan di masa hadapan. Kita merancang, Allah jua yang menetapkan sesuatu berdasarkan perancanganNya.

Tapi, ditakdirkan jua, perancangan itu tidak terlaksana seperti mana yang aku jangkakan kesudahannya. Perancangan 5 tahun dahulu, pastinya akan berubah seiring dengan peningkatan usia, dan sejauh mana tahap pemikiran kita. Kalau dulu semasa kecil bercita-cita menjadi askar atau polis, tapi semakin meningkat usia, cita-cita tersebut semakin menghilang dan berubah berdasarkan persekitaran dan pengaruh luaran..



"Bila nak kahwin..?", tanya seorang sahabat. Sudah diagak persoalannya. Pastinya berkisar pada perkara yang sensitif bagi sesetengah orang. Aku hanya tergelak kecil. Diam seketika, cuba juga untuk mengelak memberi jawapan.
Soalan tersebut diulang sekali lagi. Beria-ia nampaknya orang yang bertanya tersebut. Macam dia pula yang nak jadi saksi ataupun pengapit bila waktunya tiba nanti. Aku sendiri tak pasti apa jawapan yang ingin diberikan.
"nantilah sampai masa..", jawabku ringkas, tak mahu memanjangkan cerita. Aku tahu jawapan ini akan mengundang persoalan yang lain. Jawapan yang diberi terlampau subjektif.
Menunggu sampai masa..?Bila sampai masa..? Macam mana nak tahu dah sampai masa..?
Aku tinggalkan persoalan tersebut untuk difikirkan jawapannya, kerana setiap seorang pastinya ada tahap nilaian bilakah tiba masanya, berdasarkan perancangannya tersendiri. Menunggu matang kata orang. tapi, dari sudut manakah kematangan itu dinilai? Umur..? Pengalaman..?

Kematangan tahap pemikiran kita adalah sejauh mana kita berusaha menyelesaikan permasalahan yang timbul dari konflik yang terhasil dalam kehidupan seharian. Dari situlah kita menilai tahap pemikiran. Kalaulah seharian masih memikirkan movie apa yang hendak ditonton, game apa lagi yang hendak dihabiskan, mana lagi tempat nak berjalan-jalan mengisi masa cuti, maka selayaknya, elok tinggalkan dulu soal ingin berkahwin kerana inginkan kehidupan yang lebih terurus. Tahap pemikiran hanya menyelesaikan konflik bosan sendirian di samping masa yang terluang tidak ketahuan apa yang perlu dilakukan.

Jadi, apakah yang idealnya menjadi pendorong untuk membina mahligai perkahwinan..?.
Anda sendiri ada jawapanya, kerana anda yang memikirkan untuk diri anda sendiri, bukan orang lain. Aku sendiri teragak untuk menulis kerana aku sendiri masih diselubungi masalah diri sendiri, belum lagi mampu memikirkan masalah masyarakat dan membuat sesuatu untuk menyelesaikannya. Sibuk dalam dunia sendiri. Kalaulah peringkat individu muslim masih lagi jauh untuk digapai, tak perlu tergesa-gesa melompat ke peringkat rumahtangga muslim dengan harapan selesai masalah individu muslim.

Yang penting, kita ada pendirian dan cara penyelesaian yang tersendiri, bukan hanya sekadar pak turut yang mengikut setiap jejak langkah orang lain tanpa mengetahui apa rasionalnya. Tapi jangan diabaikan perancangan. Tetapkan matlamat, dan usaha-usaha untuk mencapai matlamat tersebut.

(Terpanjang pula rasanya post ini, lain sebenarnya yang ingin dutarakan, tapi lain pula yang ditekankan. adeh..)



Kepada yang akan melangsungkan perkahwinan, antaranya akh izzat kamal (x diumumkan lagi~), akh farhan, akh zaizul, dan akh salman, tahniah diucapkan. Anda telah melangkah lebih jauh dalam bidang dakwah ini. Semoga anak-anak yang dilahirkan dapat menyambung langkahan yang telah dimulakan oleh orang-orang terdahulu.

One Response so far.

  1. Kawan Sepermainan says:

    Mantap komen. Nampak ayat2nya macam sesuai dah ke tahap 'itu'.

    Semua peringkat jalan serentak. Dah sampai masyarakat muslim, pendidikan keluarga dan individu muslim masih berjalan.

    Pertambahan(bukan perpindahan) peringkat menyumbang kepada kemenangan Islam.