What's Left from Human Rights [Q7]

Tak sangka nota yang dibuat oleh pelajar-pelajar Malaysia boleh menjadi skema jawapan untuk exam Human Rights tahun ini dan dijual di maktabah. Mulanya, kami beberapa orang berhajat untuk membahagikan tugasan untuk menjawab 10 soalan yang 3 daripadanya akan dikeluarkan dalam peperiksaan akhir tahun. Kemudian jawapan tersebut disahkan oleh Lecturer Human Rights sebelum diedarkan kepada pelajar-pelajar Malaysia lain. Tapi, rupa-rupanya, ianya menjadi rujukan dan dijual kepada pelajar-pelajar Mesir juga.

Masalahnya bukan pada copyright, bukan pada memberi kredit, bukan pada hak mendapat habuan. Biarlah kalau perkara itu kebaikan, maka ganjarannya akan berterusan diperoleh selagi mana semakin ramai orang yang mengambil manfaat darinya. Tapi, aku ambil kisah, kerana ada janji yang tidak tertunai dan belum sempat aku langsaikan pada jawapan yang dipertanggungjawabkan sebelum diedarkan untuk dijadikan rujukan. Semoga pos ini dapat menampung balik kekurangan yang ada .

Q7: Talk About Human right conflicts between Islam and Western (m/s 257-284)

(tambahan kefahaman dalam bahasa Melayu)
Ada 6 perbahasan utama dalam isu ini. (dalam jawapan hanya diterangkan 3 yang terawal)

Introduction
Konflik antara orang Islam dan bukan Islam memang akan sentiasa berlaku dan tidak dapat dielakkan. Dalil dari Quran: 5:48 (rujuk nota)

1) Universalism and Particularism
Boleh diterima pakai oleh semua keadaan dan semua golongan


2) Conceptual Conflicts

Tujuan yang sama iaitu untuk memberikan hak yang sepatutnya kepada setiap manusia

Sumber rujukan untuk membuat dasar-dasar berbeza
CDHR (Islam): Al-Quran dan As-Sunnah,berlatarbelakangkan agama Islam itu sendiri.
UDHR (UN): bergantung kepada perhimpunan awam (General Assembly), untuk mencapai manfaat umum (general interests, materialistic)

3) Explicit Criticisms of Arab and Islamic Conceptions
(perkara yang tidak dipersetujui dalam CDHR kerana bagi mereka, dasar-dasar yang ada memberi tekanan kepada manusia, dan tidak memberi hak yang sepatutnya. Maka mereka menganggap, dasar yang berteraskan Al-Quran dan Sunnah ini tidak boleh diterima)

2 isu utama yang ditimbulkan:
  • Legal topics ('classical' Islamic Law)
  • Political Nature (isu-isu politik dunia semasa yang membenarkan segala perlakuan mereka atas hujah Human Rights)
Isu-isu ini diterangkan dengan lebih mendalam dalam soalan 6. Untuk pengetahuan, Dr. Waleed dalam kuliah menekankan isu tentang 'legal topics' yang menjadi perbahasan kenapa orang Barat tidak menyetujui sistem Islam. Kemudian, Dr. akan menjawab balik setiap salah faham yang ditimbulkan.
cth:
Kebebasan beragama ada dalam Islam. Tetapi kenapa orang yang murtad dihukum bunuh..? Jawapan: http://soaljawab.wordpress.com/2007/05/18/sekilas-berkenaan-hukum-murtad/
Hukum dalam bab-bab perkahwinan
(Marriage)

Hukum dalam menentukan harta warisan (Inheritance)
Hubungan ibubapa dan anaknya jikalau salah seorang dari mereka bukan orang Islam
dan beberapa lagi salah faham dalam Islam.
(Untuk mengetahui lebih lanjut jawapan di sebalik rasionalnya setiap dasar dan hukum-hukum dalam Al-Quran yang dijadikan pertikaian oleh orang bukan Islam, boleh baca buku 'Salah Faham Terhadap Islam' oleh MQ)

The rules are principally the result of a division of society between Muslims and non-Muslims, believers and non believers, to which is added another division: between men and women.

4) Questions normally avoided
Beberapa contoh-contoh yang menunjukkan mereka sendiri tidak menghormati dasar-dasar UDHR jika melibatkan kepentingan mereka dan mereka terlibat sama. Tetapi jika berkaitan dengan Islam, maka mereka seboleh-boleh ingin melaksanakan dasar-dasar tersebut serta mendakwa orang Islam telah melanggar hak-hak manusia (Human Rights).
cth:
  • A Western authors criticize Arab Leaders (Our Friend the King by Gilles Perrault) to protests against human rights violation in Morocco. The huge publicity for his book proves that Western regimes wanted to use it to pressure the king of Morocco into collaborating in the Gulf War. But when this author criticizing the war and calling for desertion, he was threatened with prosecution.
  • Arab and Islamic countries insist on each country having the right to self determination, and the principle of non-alignment. But in fact they offer military bases to Western Countries.
5) The U.N and the violation of Human Rights
2 isu yang ditimbulkan
  • The finger pointed at the U.N
Military conflicts are the principal source of violation of human rights in Middle East. UN has charged the Security Council with international peace-keeping composed of: 5 permanent members: permanence and right to veto
other non permanent members.

These permanent members are the most important exporters of weapon in the world. Thus, who are in charge of peace are in fact those who succor war.
  • Change the UN, or leave it.
Adherence of Arab and Islamic countries to the UN was decided without any consultation of their population, by leaders who were not elected. This is a violation of human rights.
Article 21, paragraph 1 of the UDHR (page 277)
Al-Quran (42:38 and 3:159)

6) A plan to increase respect for Human Rights
  • The Duty of intellectuals in the Arabs and Islamic countries
  • Five principles which should rule the Arab and Islamic World.
-Election of leaders and equality before the law
-Prohibition of recourse to armed force in relations between Arab and Islamic countries
-Prohibiton of all foreign military bases or alliances
-The wealth of the Arab and Islamic World to be used for its people
-
Priority for regional organizations

Conclusion

-The West carries a great responsibility for the violations of human rights in the Arab and Islamic countries, because of its policy of domination and because it sustains the Arab and Islamic leaders who are now in power.

-Arab and Islamic peoples and intellectuals are the ones primarily responsible of their own fate.

Kita boleh berubah kalau kita inginkan perubahan.

Segala yang baik itu datang dari Allah, segala kekurangan harap boleh perbetulkan. Wallahu a'lam

9 Responses so far.

  1. uwaaaa~~
    nota kna ciplak
    haha

    pstu, yg ko buat smbgn ni, kna include skali dlm jwpn ke baem?

    ke just nk bg penerangan je?

  2. EamZ says:

    rilek nep..ni baru test market..lepas ni kita boleh bukak maktabah sendiri: Maktabah malaYsian (highlight huruf Y tuh)

    Berdasarkan soalan dan nota yg Dr. Waleed bg, mmg tajuk ni amat panjang. Tapi x perasan pula ada isi yang bertindan dgn soalan no 6. sebab dalam lecture pon Dr. tekankan benda nih..jd macam penting je, tu yang aku abaikan point2 seterusnya.

    tapi disebabkan point tu dh ade soalan khas, maka aku tulis balik 6 isi utama dalam tajuk nih..

  3. Ashraf says:

    jadi, macam mana nk selit point baru yg kau bagi dlm nota tu?

    tambahan pulak, yg "...B. Criticism of a Political Nature... 1) Satanic Verses, 2) Hostages, 3) Western prisoners shown on Iraqi..." dan seterusnya sudah dibuangkah?

  4. EamZ says:

    Point dari intro sampai 3, boleh rujuk nota jawapan lama. Tambahan kat sini lebih kpd pemahaman je.

    cume utk point 3)explicit criticism of arab and islamic conceptions, rujuk kembali jawapan kepada soalan no. 6 untuk lebih perincian.

    Tambahan point adalah dari no 4) hingga conclusion

  5. sume point2 2 dari rujukan ker cari sendiri?

  6. EamZ says:

    dari nota yg Dr. bg. cuma buat ringkasan je..

  7. Anonymous says:

    huhu..aku dgn innocent nye faham
    ape yang kiri daripada kanan manusia..ok kelaka..haha..all the best baem, eamz ,jaa=)

  8. EamZ says:

    haha..
    antara Right dan Wrong
    antara Right dan Left
    mmg sgj aku cari ayat yg ade perkataan left

    study molek jaa..
    sege..~

  9. Anonymous says:

    ape bende sege??

    kau kenal ke sape anon nih??huhu
    letih la aku gune identiti anon..

    yela jaa, stadi molek=)