Doctor::Wanted

Masalah kekurangan doktor semakin serius

Oleh Junita mat Rasid
junita@bharian.com.my


MESRA: Liow bertanyakan khabar pesakit ketika mengunjungi Hospital Tangkak, semalam.

"Menteri arah ambil segera pekerja asing, panggil rakyat pulang"


Begitulah petikan akhbar berita harian edisi 19 Ogos 2008. Di satu sudut, terdetik rasa kasihan melihat pesakit tanpa penjagaan yang sepatutnya daripada doktor. Kenapa..? Kerana Doktor yang terlalu memilih kawasan untuk berkhidmat..? Kerana Universiti yang menghadkan pengambilan pelajar jurusan doktor dari tahun ke tahun..? Kerana Kerajaan yang membuat polisi yang menyulitkan pelajar-pelajar menyambung jurusan perubatan..? Atau mungkinkah kerana Ibubapa yang tidak mampu untuk membiayai kos pengajian anak mereka..? Mungkinkah juga kerana diri sendiri..yang terlalu mengikut kehendak hati, tanpa mempedulikan keperluan masyarakat setempat masa kini?


Yang pasti, semua kita ada alasan tersendiri. Jangan hanya siang malam hanya mampu menunding jari, tapi diri sendiri tak berusaha mengatasi masalah ini. Lihat dari sudut negatif.. terlalu banyak hingga tak mampu dibilang dengan jari. Tapi, jangan pula terlalu pasif sehingga tak nampak positifnya dari masalah ini.

Inilah realitinya. Mahasiswa yang bakal bergelar doktor sahaja yang mampu menyelesaikan masalah ini. Takkanlah kita mengharap pak dukun atau bomoh yang mengubat kita.. Ataupun pergi ke farmasi, bagitahu sakit apa, ambil je ubat yang diberi tanpa memikirkan implikasinya. pihak lain hanya bertindak sebagai pendorong atau pemudah cara, tak lebih dari itu. Bagi kita yang bakal ada gelaran Dr. kenalah sentiasa beringat. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.



Peluang terbuka di hadapan mata, maka janganlah dipersiakan.Masyarakat kini menanti kedatangan kita. Persiapkan dada dengan ilmu, tubuh badan dengan amalan. Sucikan hati, ikhlaskan niat menolong orang lain kerana Allah. Bukan mengejar nama, pangkat dan harta. walau apapun bonus yang diberi olehNya dari segi duniawi, jangan pula kita mudah terleka. Sematkan dalam hati, hidup untuk berdakwah, dan wasilahnya melalui bidang kedoktoran; agar kita menjadi sebenar-benar mukmin yang bergelar doktor