::TerLengah+TerLalai=Terbengkalai::

Akhirnya diberi jua kesempatan seminit dua untuk meng'update' blog ni sementara menunggu berkumandangnya azan zohor menandakan solat jumaat. Kesempitan masa membataskan usaha mengupdate blog ini ditambah pula dengan kesibukan dan beberapa keperluan yang perlu diuruskan sebelum menghabiskan sesi pengajian tahun 2 2007/2008 di Universiti Mansurah. Minggu lepas, terpaksa berkejar ke Cairo untuk ke Malaysian Embassy menguruskan isu pertukaran kuliah. Isu yang sepatutnya diselesaikan pada tahun pertama lagi, tetapi disebabkan sini adalah Mesir, maka, tahun ni barulah Student Affairs kat Mansoura University mendesak supaya disettlekan secepat mungkin(padahal selama ni x bising² pun, bila nak habis tahun pengajian, baru timbulkan~timing baik punye..tunggu time exam, baru la orang cuak nk selesaikan cepat²) dan disertai dengan ugutan "Result x akan dikeluarkan kalau x selesaikan secepat mungkin". Separuh urusan dapat diselesaikan di Embassy. Terpaksa menunggu entah berapa lama untuk surat dikeluarkan oleh Idarah wafideen(Rujuk post sebelumnya). Kesian melihat Us. Yazit (pegawai yang menguruskan hal ehwal pelajar kat sini) yang terpaksa melayan kerenah Arab² Mesir ni.

[Surat yang dikeluarkan oleh Universiti Mansoura untuk diberi kepada Idarah Wafideen
melalui perantaraan Embassy Malaysia
~Nak dapat surat ni pun, sejam menunggu, keluar masuk pejabat die]

Perjalanan dari Mansoura ke Cairo memang banyak memberi pengajaran dan pengalaman baru. Perkara Biasa :Traffic Jam sebab kereta berhenti tgh2 jalan kerana kemalangan kecil(mungkin berselisih sikit), pemandu ke 2-2 kereta keluar, bertegang urat leher (kemungkinan besar tangan akan digunakan. orang yang terasa bersalah akan cuba menahan tumbukan bertubi-tubi), orang berkerumun, "Sollu Ala Nabi!!"(dialog biasa meleraikan pergaduhan), selesai, masuk balik kereta masing², perhimpunan haram(x dapat permit@x ada polis kawal) dengan sedikit keganasan (perang mulut, siapa paling banyak hujah dan suara kuat ada kemungkinan menang. Kalau menggunakan tangan, ianya dikira sebagai satu kelebihan menandakan orang yang menumbuk itu kemungkinan x bersalah) bersurai. Satu fenomena yang biasa dilihat.

Tapi kali ini, perkara tersebut tidak mungkin terjadi, kerana ke 2-2 tubuh manusia tersebut terlantar kaku di tengah jalan diselimuti kain. Melihat sendiri depan mata, menyedarkan aku dan penumpang tremco yang lain akan saat kematian yang akan kunjung tiba, tidak mengira masa, atau sejauh mana persediaan kita. Pengakhiran yang baik? atau ianya menjemput ketika kita bergelumang dengan maksiat. "Inna Lillah wa Inna Ilaihi Rajiuun" Hampir serentak kami yang berada dlm tremco melafazkan kalimah tersebut - daripada Allah kita datang, dan hanya kepadaNya kita kembali.